„Korona rok“ nás zocelil – ľudsky aj biznisovo

Klienti majú po roku od vypuknutia pandémie väčšiu potrebu chrániť svoje zdravie a život. Väčšina z nich totiž priamo či nepriamo pocítila dôsledky šírenia koronavírusu.

Podľa jedného zo zakladateľov spoločnosti Swell financial club Martina Mikoláška sme sa stali svedkami najrýchlejšieho roztvárania sociálnych nožníc na Slovensku v takom krátkom čase. Koronakríza ešte viac prehĺbila rozdiely medzi bohatými a chudobnými. Kým jednotlivé segmenty hospodárstva sú v stave klinickej smrti, iných sa kríza takmer nedotkla.

„Uplynulý rok totiž v určitých segmentoch nerozhodoval trh, nešlo o to, kto je najlepší, či dokáže nájsť konkurenčnú výhodu a rýchlo ju využiť vo svoj prospech. Nevyhrával ten, kto vie z nepriaznivej situácie vyťažiť maximum. To, čo sa odohráva už vyše roka napríklad v segmente HoReCa, je riadená likvidácia s nepružnými reakciami štátu, ktorý buď nemá dostatočne veľkú náplasť, alebo ju nedokáže včas nalepiť na krvácajúce rany hotelierom, prevádzkovateľom reštaurácií alebo kaviarní,“ hovorí Martin Mikolášek.

Sektor finančných služieb bez väčších škrabancov

Sektor finančných služieb mal šťastie. Kríza ho citeľne nepoznačila. Swell financial club vlani produkčne rástol, hoci bolo treba vynaložiť omnoho viac úsilia. „Pandémia nás naučila pracovať takmer výlučne v online prostredí. Mnohí naši sprostredkovatelia sa museli výrazne zlepšiť v používaní IT technológií a to je dobre. Dlhodobo všetko smeruje k úplnej digitalizácii a posledný rok nás k nej len rýchlejšie priblížil. Napriek tomu si myslím, že finančných sprostredkovateľov nedokáže virtuálne prostredie nahradiť. Rôzne online porovnávače produktov vám pri špecifických produktoch nedokážu pomôcť.“ Martin Mikolášek je presvedčený o tom, že kľúčové životné rozhodnutia ako kúpa vlastného bývania na hypotéku alebo rizikové životné poistenie pre seba a celú rodinu nemôžete spraviť online. „Online prostredie jednoducho nemá soft skills. Ľudský faktor bude vždy v našej oblasti zohrávať významnú rolu spolu s nástrojmi, ako finančné sprostredkovanie efektívne zrealizovať.“

Výhrou budú produkty na mieru

Veľkou výzvou pre tento a nasledujúce roky bude udržať si neustály kontakt s klientom, sledovať a vyhodnocovať jeho životné udalosti a priebežne mu upravovať portfólio produktov podľa aktuálnych potrieb. „Informačné technológie nám spojenie s klientom značne uľahčujú. Väčšina našej vlaňajšej produkcie bola výsledkom online konzultácií s klientmi, zmluvy v oblasti neživotného postenia sa prevažne uzatvárali online, pri ostatných finančných produktoch bol kontakt s klientom obmedzený na čas potrebný na podpis nevyhnutných dokumentov. Bolo to nutné v prostredí neustále sa meniacich proti epidemických opatrení, ale len čo sa všetko vráti do normálu, klienti začnú opäť preferovať osobný kontakt s finančným sprostredkovateľom.“

Swell, kľúčový partner Finportalu

V segmente finančného sprostredkovania bola odjakživa veľká konkurencia. Teraz viac ako inokedy vyhrávajú tí, ktorí stavili na technologické inovácie pri poskytovaní finančných služieb. „Stali sme sa kľúčovým partnerom Finportalu – je to dobrá servisná spoločnosť, ktorú odporúčam aj pre väčšie skupiny. Prirovnal by som ju k bezpečnému prístavu, v ktorom môžete zakotviť svoju loď aj s posádkou, poskytne vám komplexný servis a zároveň voľnosť – to znamená, že môžete kedykoľvek bez obáv opäť odplávať. Dnes je potrebné si uvedomiť, že so stúpajúcou digitálnou gramotnosťou sa zvyšujú aj nároky klientov na procesy. Chcú jednoduchosť, dostupnosť a rýchlosť pri poskytovaní produktov a služieb, čo vieme vďaka finančným technológiám zabezpečiť.“ Swell má na tento rok ambiciózne plány. „Radi by dosiahli hranicu 1 milión eur v produkcii životného poistenia a udržali produkciu v hypotekárnom biznise na úrovni 120 miliónov eur v objeme hypoték. V segmente investícií pripravujeme pre klientov veľmi sofistikované a zaujímavé riešenia, takže sa majú na čo tešiť. Tento a budúci rok budeme aktívne vyhľadávať nové veľké akvizície s cieľom vybudovať naozaj silný tím profesionálov.“ Swell za rok 2020 získal tretí rok po sebe 1. miesto za hypotekárne úvery aj za životné poistenie spomedzi všetkých spoločností, ktoré združuje broker pool Finportal. „Chcel by som sa veľmi úprimne poďakovať všetkým kolegom vo Swelle za ich profesionalitu, vysoké nasadenie a schopnosť adaptovať sa veľmi rýchlo na meniace sa podmienky – bol to veľmi ťažký rok, ale zvládli sme to.“

Zdroj: časopis Trend