Generácie budú vždy rozdielne aj v osobných financiách

Staršia generácia vie ako na to a mladá má svoj pohľad na hospodárenie s peniazmi.

Dnešná téma bude tak trochu z iného súdka. Spojili sme pohľady dvoch generácií na vnímanie inflácie.

Pohľad staršej generácie

Vnímanie súčasnej finančnej situácie sa diametrálne odlišuje naprieč všetkým generáciám. Čítame noviny, pozeráme správy, ideme do obchodu, potrebujeme natankovať benzín, plánujeme čosi kupovať či prerábať byt, všade sa dnes stretávame s enormne vysokými cenami. Následky pandémie, vojna na Ukrajine, vysoká inflácia, zdražovanie všetkých tovarov a služieb ako na bežiacom páse, valiaci sa balvan zvyšovania úrokových sadzieb na hypotékach na trhu nás núti zamyslieť sa, ako to zvládnuť. Pri otázke, čo je to vlastne inflácia je najčastejšou odpoveďou, všetko je drahé. V podstate je to pravda, pretože inflácia je všeobecný nárast cien všetkých produktov a služieb, čo prirodzene znižuje kúpnu sily peňazí. V praxi to znamená, že za 1 EUR si pri zvýšenej inflácii kúpime menej ako po minulé roky, teda znížila sa hodnota peňazí v našich peňaženkách.

Z ekonomického hľadiska však inflácia nie je niečo negatívne. Pre ekonomiku štátu ide o príjmy štátu z tvorby peňazí, ďalšou možnosťou je aplikovať negatívne reálne úrokové sadzby ako ekonomicko-politický inštrument a v neposlednom rade ide aj o eventualitu, že inflácia a peňažná ilúzia môžu byť nápomocné v procese valorizácie. 

Dostal sa mi do rúk úžasný článok, ako si treba odkladať na horšie časy, ako šetriť bez neustáleho prepočítavania peňazí, ako vlastne vyžiť. A tu sa mi vynárajú zážitky z detstva. Asi si mnohí z Vás pamätajú ako nás starí rodičia neustále napomínali a príjemné nám to veru nebolo. Vety, ako nemíňaj toľko vody, keď sme sa ako decká kúpali, či obvyklá veta – zasa si nezhasla, to kto bude platiť alebo, to koľko si toho prášku dala do práčky, boli na dennom poriadku. To je zopár viet, ktoré mnohí z nás určite počúvali a neprikladali význam takýmto ,,zbytočnostiam“.

Dnes si plne uvedomujem múdrosť starších, ako dokázali títo ľudia aj z toho mála, čo mali k dispozícii vyžiť a ako sa pripravovali na budúce horšie časy. Ako deckám nám neustále vštepovali ako sa naučiť zvládnuť časy keď bude hrniec prázdny. Ako treba chodiť po obchodoch, pretože sú akcie na potraviny v rôznych obchodoch…Chápem….

Základným pravidlom bolo, že vždy je potrebné odkladať si peniažky a mať čosi našetrené, pretože finančná rezerva nám pomôže zvládnuť horšie obdobia. To, že sme nešetrili, povedané slovami starších, neuťahovali si opasky, nám dnešná realita krásne ukazuje. Naučiť sa začať šetriť, trvá človeku v priemere 2 až 3 mesiace. Niektorým aj dlhšie, kým si uvedomia, že tak ako je potrebné udržiavať poriadok v domácnosti, je pre nás prospešné mať poriadok vo svojich financiách.

A na záver jedna rada, investujte do svojho bývania, ešte stále sú sadzby na hypotékach priaznivé a fixujte na dlhšie obdobie, pretože sa Vám počas obdobia fixácie nezmení splátka na úvere a pomôže Vám nastaviť rodinný rozpočet.

Sme tu pre Vás, kedykoľvek sme tu na to, aby sme Vám pomohli vyriešiť Vaše požiadavky s bývaním. Pretože vždy musíte svojim peniazom povedať čo majú robiť, inak Vám odídu.

Mladá generácia

Mladá generácia nechce počúvať rady starších. Mnohí povedia „naša doba je iná ako tá vaša“

Áno je. Je to doba nekonečných možností. No tak, ako vie byť krásna, tak vie byť aj náročná.

Môžeme cestovať po celom svete, ak nám do toho nevstúpi pandémia. O chvíľu budeme možno môcť cestovať aj do vesmíru. Technológie rastú vysokým tempom. Robotizácia je už tu. Kopec práce dokážeme vyriešiť cez smartfóny, ktoré nosíme vo vreckách a z domu.

Vytvárame si komfort, ktorého sa už nevieme vzdať. Sociálne siete ako je Instagram sú miestami, kde je vytváraný obraz dokonalosti. Títo mladí chcú nielen vidieť, ale aj zažiť pocit, že to majú aj oni a tento pocit ďalej zdieľať. Čiže vytvárať svoj obraz. Práve to sa stáva prioritou číslo 1 v prerozdeľovaní ich voľných peňazí. Drahé autá prestížnych značiek, značkové oblečenie, smartfóny v obrovských sumách, k nim bluetooth hodinky, slúchadlá a iné. Nie preto lebo si to ich práca vyžaduje, ale preto aby „vyzerali cool“. Nie je to investícia, je to utrácanie…

Ako vyzerajú finančné portfólia mladej generácie? Teším sa, keď vidím zodpovedný prístup, pretože to vidieť u mladých veľmi málo…

Mnohí z nás rýchlo nadobudnú potrebu vlastniť nehnuteľnosť, ktorú máme zakorenenú. No zastaví ich realita. Nehnuteľnosti sú drahé a ich príjem na to nepostačuje. Mnoho finančných agentov povie „naučte sa šetriť a keď budete na to mať, prídete a hypotéku vybavíme“.

Kde sme nechali finančné plánovanie? S klientom musíme mať vybudovaný vzťah a ten nadobudneme iba spoločnou spoluprácou. Klient hneď na začiatku zadá svoje ciele, a my musíme poznať nielen jeho príjmy, ale aj výdavky, následne mu naplánovať vývoj jeho finančného portfólia. Základom je budovanie rezervy, krytie životných rizík, dôchodku až následne vytváranie záväzkov, investícií.

Z vlastných skúseností viem, že myslieť si, že mne sa nič nemôže stať, nie je správne a môžu nás postretnú situácie, ktoré nás zrazia k zemi bez upozornenia, v sekunde, nie len fyzicky, psychicky, ale aj finančne. Pri krytí životných rizík väčšina počíta iba svoje bežné výdavky, no zabúda sa na to, že kvalitná liečba si vyžaduje mnoho krát tisíce eur a potrebujeme aj pomoc blízkych, ktorých to pracovne tiež obmedzí. Po mojich skúsenostiach, skúsenosti v mojej rodine, skúsenosti našich klientov, mi už môj názor o finančnej rezerve a životnom poistení nikto nevyhovorí.

Finančný plán nie je ponuka. Finančný plán ma byť plán o dosiahnutí cieľov.

Autori: Ing. Jana Valkučáková, MBA. Silvia Špinderová M.Sc